
U nastavku programa Manifestacije „Dani Nastasijevića“ sinoć je u Modernoj galeriji održano muzičko veče „Priča o kavalu“, srednjovekovnom duvačkom instrumentu sa prostora Balkana. O kavalu je govorio Branislav Stevanić, etnomuzikolog, a publika je imala priliku da uživa u muzici sa autentičnim zvukom ovog instrumenta. Od početne je pastirske svirke, koja se na njemu izvodila, vremenom je i kaval rastao i menjao svoje žanrove.-
– Prvi ordinarni žanr na kavalu je tzv. ezgija ili pastirska svirka, ali kako je kaval rastao i postajao popularan u narodu, tako je i on menjao žanrove, čućemo i pesme, ora, ali i popularnu muziku 20. veka. Instrument datira iz srednjeg veka i vezan je za manastire u Svernoj Makedoniji i centralno balkansko područje. Svira se među Albancima, Srbima, Makedoncima i drugim manjim etničkim grupama, pa nije vezan samo za jedan narod, već je jedan multi narodni instrument –kaže Branislav Stevanić, etnomuzikolog.

Sastavni deo folklorne tradicije našeg naroda i balkanskih prostora, ovaj instrument toplog zvuka postaje prisutan u žanrovima popularne muzike, džeza i klasične muzike.

Narodni instrumenti su deo plana i programa u nižim i srednjim muzičkim školama u okviru odseka za srpsko tradicionalno pevanje i sviranje. Kaval se kao deo programa nešto više izučava u srednjoj Muzičkoj školi „Mokranjac“u Beogradu, a ulazi u plan Muzičke škole, „Stevan Mokranjac“ u Kraljevu gde učenici stiču osnove sviranja muzike na kavalu, budući da on ima specifične tonske nizove različite od drugih muzičkih instrumenata, poput frule, dodaje naš sagovornik.
GM PRESS/Aleksandra Stevanić